طرز تهیه عدس پلو با کشمش با و بدون گوشت

به گزارش صنایع 90، عدس پلو با کشمش، یک غذای خوشمزه، غنی از مواد مغذی و سنتی ایران است. این غذا با ترکیب طعم عالی از عدس، کشمش و ادویه های گرم، یک انتخاب عالی برای هر مناسبتی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه عدس پلو دمی را مرور نموده بودیم و اینجا طرز تهیه عدس پلو با کشمش با گوشت و بدون گوشت را آنالیز کنیم.

طرز تهیه عدس پلو با کشمش با و بدون گوشت

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با کشمش بدون گوشت

  • عدس یک ونیم تا 2 پیمانه
  • برنج 3 پیمانه
  • گوشت چرخ نموده 250 گرم
  • کشمش نصف پیمانه
  • پیاز میانه 2 عدد
  • روغن مایع 3 تا 4 قاشق
  • زعفران به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • ادویه های پلو (زردچوبه، زیره، هل، دارچین) به میزان لازم

طرز تهیه عدس پلو با کشمش بدون گوشت

1. خیس کردن برنج، عدس و کشمش

اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با کشمش این است که برنج و عدس را بخیسانید. برای این کار عدس را خوب بشویید و رویش تا حدی که آن را بپوشاند، آب بریزید و سپس همین کار را برای برنج هم انجام دهید فقط حتما در برنج نمک بریزید و بگذارید این دو حداقل به مدت یک ساعت تا سه ساعت خیس بخورد.

خوب است کشمش را هم در همین مرحله اما کمتر از عدس و برنج بخیسانید و بعد بگذارید خشک گردد.

2. پخت عدس و برنج

عدس را بشویید و در آب جوش حدود 10-15 دقیقه بپزید تا نیم پز گردد. سپس آبکش کنید. هم زمان که عدس می پزد، برنج را هم آبکش کنید. برای آبکش کردن برنج ابتدا در یک قابلمه به میزان دو سوم آب و یک قاشق نمک بریزید و بعد که جوش آمد، برنج را داخلش بریزید و بگذارید نیم پز گردد و بعد آن را آبکش کنید.

3. دم کردن عدس پلو

در آخرین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با کشمش بدون گوشت نوبت آن است که میزانی پیاز را که ریز خرد نموده اید، بگذارید سرخ گردد و بعد عدس پخته که آبش را هم گرفته اید به این مخلوط اضافه کنید و خیلی کم تفت دهید، سپس ادویه های لازم از جمله زعفران دم نموده، دارچین و نمک و فلفل را اضافه کنید.

و حالا نوبت آن است که عدس پلو را دم کنید بنابراین در ته قابلمه یک لایه سیب زمینی یا نان بگذارید و بعد یک لایه از برنج آبکش بریزید و رویش میزانی از مخلوط عدس بریزید و این کار را تکرار کنید تا همه مواد تمام گردد. قبل از بستن در قابلمه بخشی از کشمش را هم روی برنج بریزید و بگذارید همراه عدس پلو نرم گردد بعد در قابلمه را ببندید و بگذارید 45 دقیقه تا یک ساعت عدس پلو دم بکشد.

بعد که عدس پلو دم کشید آن را با کشمش که در میزانی کره تفت داده اید و میزان کمی زعفران در دیس بریزید و آن را با کشمش و میزانی پیاز سرخ شده تزیین کنید.

طرز تهیه عدس پلو با کشمش و گوشت چرخ نموده

یکی دیگر از روش های تهیه عدس پلو این است که آن را با گوشت چرخ نموده همراه کنید. در این روش وقتی پیاز را تفت دادید باید گوشت چرخ نموده را اضافه کنید و خوب تفت دهید و بعد خوب با ادویه ها و زعفران دم نموده خوش طعم کنید و بعد این مایه را به همراه عدس پخته در لابه لای برنج بریزید و در نهایت از عدس پلو با کشمش و گوشت لذت ببرید.

نکات تکمیلی برای طرز تهیه عدس پلو

عدس پلو یک غذای خوشمزه است که در مراسم های مذهبی هم به عنوان نذری پخته می گردد اما طرز تهیه عدس پلو نذری با طرز تهیه عدس پلوهای دیگر فرق چندانی ندارد و فقط رعایت نکات و فوت وفن هاست که این غذا را متمایز و خوشمزه تر می نماید.

روش های مختلف تهیه و پخت عدس پلو

همان طور که خواندبد عدس پلو را هم می توانید با کشمش درست کنید هم عدس پلو ساده داشته باشید. اما سوای آن برای تهیه این غذا هم می توانید از گوشت قرمز به صورت چرخ نموده و هم قلقلی و هم گوشت مرغ بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه عدس پلو با مرغ و عدس پلو بدون گوشت و طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده را آنالیز نموده بودیم. اما طرز تهیه عدس پلو با کشمش و خرما هم یکی دیگر از روش های تهیه عدس پلوست که هیچ فرقی با باقی عدس پلوها ندارد اما در کنار کشمش از خرما هم استفاده شده است.

نکات مهم برای تهیه عدس

عدس در این غذا نقش اصلی را بازی می نماید پس باید حواستان باشد هنگام پخت له نگردد برای این کار زمان پخت حتما میزانی نمک به آب اضافه کنید و در ابتدا اجازه دهید عدس با حرارت بالا بپزد و بعد که آب به جوش آمد حرارت را کم کنید.

ادویه های مناسب عدس پلو

عدس پلو را می توانید با ادویه خوشمزه و خاص کنید. برای عدس پلو بهتر است حتما از زعفران هم برای طعم و هم رنگش بهره ببرید اما سوای آن خوب است از میزان کمی پودر دارچین هم برای طعمش و هم برای بهبود طبع عدس بهره ببرید. به طور کلی اما می توانید از ادویه پلویی برای این غذا هم بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2310

به "طرز تهیه عدس پلو با کشمش با و بدون گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه عدس پلو با کشمش با و بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید